חם-קר-נוזל-מוצק

תערוכה פעילה

שבת, 08.02.14

שבת, 11.04.15

:

עדי שלח

נגיש

לפרטים נוספים:

046030800

שתפו

התערוכה הפעילה החדשה עוסקת באמנות הנוצרת בתהליכי יציקה. מוצגות בה יצירות מודרניות מאוסף המוזיאון ועבודות מושאלות של אמנים עכשוויים. עבודות אלו נוצרו במגוון חומרים ובשיטות שונות – מטכניקות עתיקות יומין כגון יציקות ברונזה, שעווה, פורצלן וגבס ועד טכנולוגיות מתקדמות של יציקת פולימרים.

כיצד פעולת הייצור ביציקה נוגעת למציאות התרבותית והחומרית של ימינו? בעולם שבו אנו חיים חפצים רבים עשויים ביציקה – יסודות הבטון של המבנים שבהם אנו גרים, סירי הבישול מפלדה ומאלומיניום, רהיטי הפלסטיק, הקופסאות, צעצועי הילדים, הקרטיבים, הסוכריות ועוד. חומרים פלסטיים חדשים צצים כל העת על מדפי התעשיינים ומזמנים תכונות חדשות של עמידוּת, צבעוניוּת ומרקם. 

אמנים שבוחרים לעבוד ביציקה מקבלים על עצמם תהליך עבודה ארוך ומורכב, יקר לעתים, המבוסס על שימוש במודלים ובתבניות. החומר הנוצק הופך מנוזלי וגמיש למוצק ונוקשה. תהליך זה מצריך בדרך כלל מספר שלבי מעבר עד אשר בוקע הפסל מתוך התבנית, כפרפר מתוך הגולם.

התערוכה מאפשרת למבקרים בה, ובייחוד לילדים, להתוודע למסתורין הגלום במעבר החומר מנוזל למוצק ומשקפת את הכוח ההבעתי של אמנות שנוצרת בתהליכי יציקה. התצוגה מפגישה את הנוקשוּת, החוסן והקור של הברונזה עם הרכוּת והחמימוּת של השעווה; את הלובן הצח של הגבס עם הברק העדין של הפורצלן ועם הצבעוניות התעשייתית של יציקות פולימרים. היא מחברת בין יציקות זעירות לבין פיסול גדול-ממדים, בין חפצים משוכפלים לבין יציקות יחידניות, בין טכנולוגיה לבין מגע יד האמן. 

המפגש עם היצירות מעורר שאלות רבות, הנוגעות לתכונות היסוד של חומרים, לתהליך המורכב המבוסס על מעבר החומר בין מצבי צבירה שונים ועל שימוש במודלים ובתבניות, למשמעות של היציקה כטכניקה של העתקה ושכפול, ליחס שבין החפץ המקורי לבין היציקה, וכן למעמד של החומר בעולם העכשווי, הפוסט-מודרני, המתאפיין בטכנולוגיה מפותחת ביותר.    

העבודות המוצגות בתערוכה נעות מעולם דימויים של בני אדם ובעלי חיים ועד חפצי יום-יום. פעולות ההמרה והשכפול מעוררות שאלות על היחס שבין הטבע החי והנושם לבין יצירת האמנות הנצחית והדוממת. כיצד משתנה משמעותו של חפץ שימושי, יומיומי ופופולרי כאשר הוא הופך ליצירת אמנות יצוקה? מדוע אנו רוצים להעתיק דברים? האם אנו מצויים בדקה התשעים של העידן שבו משתמשים בתהליכי יציקה, רגע לפני שמדפסות התלת-ממד ישנו לתמיד את עולמנו החומרי בהפקה דיגיטלית של חפצים שימושיים עשויי פלסטיק?

בכניסה לאולם התצוגה מוצבת עמדת המחשה של תבניות יציקה. דפי מידע מזמינים אתכם להעמיק ולהתבונן ביצירות המוצגות בתערוכה. עמדות יצירה ומשחק בסדנת הפיסול המקצועית מאפשרות להתוודע באופן פעיל למגוון הרחב של השימושים ביציקה כתהליך אמנותי. בסדנה תמצאו גם סרטונים הממחישים תהליכי עבודה שונים בבתי יציקה מקצועיים.

אנו מאחלים לכם ביקור מעניין ופורה.

 עדי שלח וצוות החינוך של מוזיאוני חיפה

 

אוצרת:  עדי שלח ׀ צוות אוצרות:  דורון וולף, עידית ייטב בירן  ׀ עריכת טקסט:  ירון דוד ׀ תרגום לערבית: מהא באדר ׀ פיתוח פעילות יצירה ותוכן: אפרת אבני מאזה, קרן בן הלל, ד"ר ג'נט ג'ינו, לימור דימנד ונדר, תמר נצר, מיטל רוטשולב ׀ עיצוב: ולדיסלב בראילובסקי ׀ עיצוב דפי פעילות:  לוטם גלילי ׀ רסטורציה:  עירית לב, שרון תג'ר  ׀ רישום:  רן הלל, פזית אופנר-דינס  ׀ ניהול הפקה: שמשון רמרזקר ׀ התקנת תאורה: דב שפינר ׀ הפקה והקמה: ולדיסלב בראילובסקי, פטר גרודיינקו, סרגיי זקס, יפים חזין, מיכאל לבנטל, שמעון מלצר, אנדריי סבר,  יעקב רייספלד, ציון שני  

 

 

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה