מהירות מופרזת
תערוכה קבוצתית
שבת, 04.08.18, 20:00
ראשון, 17.02.19
אוצרת:
סבטלנה ריינגולד
לפרטים נוספים:
046030800"המכונית... היא שלוחה מרחיבה של האדם, היא הופכת את הנוהג בה לסופרמן", כתב התיאורטיקן מרשל מקלוהן ב-1964. טכנולוגיה, מהירות, כוח ורעש ריתקו אמנים מתחילת המאה העשרים. המכונית הופיעה בעבודותיהם בתור הסמל המושלם של העולם החדש עם אינספור האפשרויות שבו.
תנועת הפוטוריזם נולדה מתוך התשוקה לטכנולוגיה המודרנית ובעיקר למכוניות. במניפסט שלה תיאר פיליפו מארינטי את הרכב בתור הסמל הגדול של המודרניות, צורה של כוח מרוכז שדרכו האמנים יכולים להגיע לעתיד. במילותיו: "אנו מאשרים כי עוצמתו של העולם הועשרה ביופי חדש: היופי של המהירות". דימויי האדם והמכונה רווחו ביצירות אוונגרד בתחילת המאה העשרים. הדקונסטרוקציה של התשוקה למכוניות החלה עם עליית זרם הפופ-ארט.
האמנים העכשוויים שעוסקים בתרבות הצריכה חותרים תחת פולחן המכוניות כסמל סטטוס חברתי. המכונית משמשת אותם לשם ייצוג של מטאפורות חברתיות, פוליטיות וכלכליות. הבעלות על רכב ורישיון הנהיגה הם סוג של דרכון מטעם האריסטוקרטיה שהממלכה שלה היא המנוע החדש והמהיר ביותר. היעדר רישיון נהיגה דומה להוצאה מהקהילה, לסוג של סירוס חברתי. לצד זאת, האסוציאציות הנלוות לרכבים משומשים בארץ קשורות בדרך כלל לאזורי תעשייה, למעמד הפועלים, לעובדים במוסכים. דימויי הרכב בהקשר המקומי לעתים גם מכילים פוטנציאל של אלימות, שכן צמיגי מכוניות נקשרים לגלי מחאה ולסכסוכים האלימים באזורנו.
התערוכה שואפת לשקף את המורכבות הכרוכה בערכו הסימבולי של עולם הרכב ואת ההתנגשות בין העולמות השונים. הדימויים של ערימות פח מעוכות במגרשי גרוטאות, הפנצ'ריות, סוחרי הרחוב המוכרים מכוניות צעצוע בשכונות עוני תל אביביות – כל אלו חושפים את מאחורי הקלעים של ההדוניזם הקפיטליסטי ושל סמלי הסטטוס הנלווים לצריכת ראווה. חלק מהעבודות מדגישות את האופן שבו המכונית מנוצלת למיפוי תפקידים מגדריים. יצירות אלה מערערות על קלישאות מעולם הפרסום, המתארות בדרך כלל מכוניות כאובייקטים דומים לנשים – נוחות וצייתניות. עבודות אלה מבליטות את הפיכתה של המכונית לפנטזיה.
האמנים העכשוויים שואפים לערער על הדטרמיניזם הטכנולוגי של תקופתנו, שמייצר את הסחורות החדשות ואת קהל הצרכנים. זהו קהל הומוגני, המוכן לדבוק באשליה שהסחורה היא ייחודית ונבדלת. בעולם הנשלט בידי היגיון השוק, עלינו לרכוש לעצמנו את המכונה המשוכללת ביותר, "להתעדכן" ולהשיג ביצועים טובים יותר. חברות הענק מאלצות את צרכניהן לשדרג שוב ושוב את המכשור שבידיהם, כולל המכוניות. השדרוג מקדש את הקִדמה, מעודד צריכה מתמדת, מכונן את הצורך בעדכון חוזר ונשנה ומפתח מערכת ציפיות כלפי "הדור הבא".
האמנים המשתתפים: נסרין אבו בכר, אנדרו בוש, שרון בלבן, הראל לוז, אוהד מטלון, טג קריסטוף